Spółka cywilna – wspólnik i pracownik

Spółka cywilna może zatrudniać pracowników. Pracownikiem może być także wspólnik, jednakże obowiązki ujęte w jego umowie o pracę nie mogą dotyczyć tych samych zadań, które zakłada umowa spółki.

Spółka cywilna nie może zatrudniać pracowników jeżeli:
– są wspólnikami spółki, a ich obowiązki będą pokrywały się z obowiązkami zawartymi w umowie statutowej spółki,
– są wspólnikami spółki, a ich praca miałaby dotyczyć reprezentowanie spółki,
– są wspólnikami spółki, a umowa o pracę zobowiązywały ich do świadczenia na rzecz spółki, a świadczenie byłoby równocześnie wkładem wspólnika do spółki.

Spółka cywilna może być traktowana jako normalny zakład pracy pod warunkiem, iż została wyodrębniona w niej jednostka organizacyjna samodzielna pod względem finansowym. Wówczas spółka otrzymuje zdolność procesową, a więc może odpowiadać przed sądem pracy.
Szczegóły dostępne są w kodeksie postępowania cywilnego.

Reklamy

Otagowane:, ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: